портал в режимі тестування та наповнення
1545
Урядова гаряча лінія
  • A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

Час змін в питаннях здоров'я та благополуччя тварин

Опубліковано 07 травня 2020 року, 09:00

Нещодавно відзначали Міжнародний день ветеринарного лікаря. Напередодні свята народні депутати України зареєстрували у Верховній Раді України проєкт Закону України №3318 «Про ветеринарну медицину та благополуччя тварин». Він розроблявся з 2017 року громадськістю, урядом та народними депутатами, але робота над ним була значно активізована Мінекономіки в останні місяці.

  • Які основні зміни передбачаються проєктом Закону?

Варто нагадати, що діючий Закон України «Про ветеринарну медицину» був прийнятий ще у далекому 1992 році. З того часу багато чого змінилося, включаючи підходи і принципи, на яких ґрунтуються сучасні системи забезпечення здоров’я тварин.

Саме тому зареєстрований днями у Верховній Раді України проєкт Закону передбачає не окремі точкові зміни до зазначеного Закону, а викладення його повністю у новій редакції. Основна мета цього кроку – наближення нашого законодавства до актів ЄС і впровадження в Україні світових стандартів, які регулюють питання здоров’я і благополуччя тварин.

Крім того, проєктом передбачено спростити процедури видачі ветеринарних документів, встановити єдині правила державного контролю на кордоні. Передбачається, що один і той самий порядок контролю діятиме при ввезені харчових продуктів, кормів, побічних продуктів тваринного походження, біологічних продуктів, репродуктивного матеріалу та живих тварин.

Прийняття проєкту Закону також матиме суттєвий вплив на процедури реєстрації і обігу ветеринарних препаратів. Передбачено значно посилити вимоги до застосування ветеринарних препаратів. Це дуже важливо з точки зору боротьби із антибіотикорезистентністю.

Тобто законопроєкт є дуже масштабним і дуже актуальним для аграрного сектору з точки зору змісту впроваджуваних змін.

Безумовно, проєкт Закону «вирівнює» наше регулювання із регулюванням, яке на сьогодні існує в розвинених країнах, включаючи країни-члени ЄС. Тому його прийняття у середньо- і довгостроковій перспективі має позитивно вплинути на нашу міжнародну торгівлю, експортерів, виробників ветеринарних препаратів і так далі.

  • Чи відбудуться зміни у здійсненні державного контролю?

Так, у цій сфері також передбачаються зміни.

Із фундаментального – нарешті будуть уніфіковані правила здійснення державного контролю по всьому харчовому ланцюгу. Тобто всі перевірки починаючи від питань здоров’я тварин, які вирощуються у господарствах, і закінчуючи продуктами харчування на полицях магазинів будуть здійснюватися за єдиними правилами. Саме такими є європейські принципи державного контролю і саме так державний контроль здійснюється у країнах членах ЄС.

Технічно уніфікація підходів буде досягнута за рахунок поширення сфери дії чинного Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» на сферу ветеринарної медицини і сферу благополуччя тварин.

Крім інших переваг, такий крок дозволить модернізувати систему державного контролю у зазначених сферах і забезпечити іншу якість відносин між бізнесом і державою.

Наприклад, на вимогу заявника контролюючий орган повинен буде:

  • інформувати про хід виконання заходів державного контролю, які стосуються такого заявника;
  • надавати вичерпні пояснення щодо будь-яких затримок у здійсненні заходів державного контролю;
  • повідомляти про результати здійснення заходів державного контролю у письмовій формі;
  • застосовувати заходи державного контролю до іноземних та вітчизняних товарів в однаковий спосіб;
  • обмежити обсяг запитуваної інформації мінімумом, який є достатнім для належного здійснення заходів державного контролю;
  • обмежити вимоги щодо здійснення заходів державного контролю до такої міри, що є достатніми для виконання ветеринарно-санітарних заходів;
  • забезпечити захист конфіденційної інформації, яка була отримана у зв’язку із здійсненням заходів державного контролю (з метою забезпечення законних комерційних інтересів суб’єктів господарювання) і так далі.

Можна однозначно сказати, що до положень майбутнього Закону закладається новий рівень «сервісу» у здійсненні заходів державного контролю. Якість відносин і комунікації між бізнесом і інспектором однозначно має покращитись.

  • Як буде регулюватися обіг ветеринарних лікарських засобів?

Як і раніше, виробництво, обіг та застосування ветеринарних лікарських засобів буде дозволено лише за умови їх державної реєстрації (за виключенням деяких випадків, чітко визначених проєктом Законом).

В той же час державна реєстрація ветеринарних лікарських засобів стає безстроковою (раніше реєстрація здійснювалась на 5 років, після чого потрібно було пройти процедуру перереєстрації).

Окремо будуть визначити особливості державної реєстрації генеричних, гібридних, комбінованих, гомеопатичних ветеринарних лікарських засобів тощо.

Є суттєві зміни у питанні допуску суб’єктів господарювання на ринок ветеринарних лікарських засобів. Зокрема, запроваджується вимога щодо ліцензування виробництва, імпорту, оптової і роздрібної реалізації ветеринарних лікарських засобів.

Проєкт Закону також визначає вимоги до маркування (як на первинному так і на вторинному пакуванні) ветеринарних лікарських засобів.

Всі ці вимоги є ідентичними вимогам, які містить законодавство ЄС.

Буде визначено перелік із категорій ветеринарних лікарських засобів, які можуть відпускатися виключно за рецептом.

Окремо хочу звернути увагу на те, що передбачається встановити вимоги до реалізації окремих видів ветеринарних лікарських засобів дистанційним способом.

  • Які зміни будуть в сфері захисту здоров’я тварин?

Тут пропонується встановити перелік та критерії визначення хвороб, що підлягатимуть обов’язковому повідомленню до відповідних органів, вимоги до моніторингу, а також до планів ліквідації таких хвороб тварин.

Деякі види хвороб, які підлягатимуть обов’язковому повідомленню, будуть визначені безпосередньо Законом: це африканська чума свиней, класична чума свиней, чума птиці (або пташиний грип), африканська чума коней, ящур.

Інші хвороби, що підлягають обов’язковому повідомленню, відповідно до певних критеріїв будуть визначатися органом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері ветеринарної медицини.

Проєктом Закону встановлюються критерії для визначення таких хвороб, зокрема: наявність в України видів тварин, що є сприйнятливими до відповідної хвороби; поширеність (популяції) таких тварин в Україні; ризик занесення відповідної хвороби в Україну; вплив хвороби на здоров’я тварин або ризик для здоров’я людини і так далі.

Також чітко визначається обов’язок утримувачів тварин забезпечити захист їх здоров’я.

 

  • У ЄС та у багатьох розвинених країнах встановлюються вимоги не лише до здоров’я, а ще й до благополуччя тварин. В Україні зоозахисні організації також вимагають гуманного поводження з тваринами. Це питання врегульовано в проєкті Закону?

Так. Це дуже важливе і, по суті, нове для України регулювання.

Справа в тому, що до цього часу в законодавстві України благополуччя тварин розглядалося виключно в контексті захисту тварин від жорстокого поводження, тобто досить фрагментарно, так би мовити в усіченому вигляді.

Питанню благополуччю тварин присвячено окремий розділ проєкту Закону. Звісно ключовим правилом у цьому регулюванні залишається те, що власники (утримувачі) тварин зобов’язані не завдавати тваринам зайвого та надмірного болю, страждань, травм, під час їх утримання та забою, якщо мова йде про сільськогосподарських тварин. Однак, поряд з цим з’являється багато інших вимог, які покликані покращити умови, в яких утримуються тварини та впливають на їх самопочуття.

Визначається проектом Закону і який саме орган здійснюватиме державний контроль за дотримання вимог у сфері благополуччя тварин.

Передбачається, що підзаконними актами буде встановлено детальні вимоги до забезпечення благополуччя свійських тварин під час їх утримання, транспортування та забою.

Тому зоозахисним організаціям немає за що хвилюватися. Інше питання – це надання нашим аграрним виробникам достатнього часу для переходу на застосування цих вимог. Запровадження цих вимог однозначно повинно бути поступовим.

  • Як щодо бюрократії? 

Безумовним позитивом є те, що зменшується кількість дозвільних документів, а також те, що ліцензованим ветеринарним лікарям надається реальна можливість видавати ветеринарні документи.

З існуючих на сьогодні п’яти видів документів (міжнародного ветеринарного сертифіката, ветеринарного свідоцтва, ветеринарної довідки, ветеринарно-санітарного паспорта на тварину та ветеринарної картки) проєкт Закону передбачає залишити лише три:

  • міжнародний ветеринарний сертифікат – при переміщені за межі України;
  • ветеринарне свідоцтво – при переміщені по території України;
  • ветеринарний паспорт – для ідентифікації тварин та зазначення стану їх здоров’я, діагностики, лікування, вакцинації тощо.

Перші два документи стосуватимуться живих тварин, побічних продуктів тваринного походження і репродуктивного матеріалу. Третій – стосуватиметься тільки живих тварин.

Не менш важливим є те, що передбачено істотне скорочення строків видачі таких документів – з одного місяця до одного дня.

Великим позитивом проєкту Закону є й те, що він запроваджує можливість видачі ветеринарних документів в електронній формі.

Крім того, стануть більш чіткими підстави для відмови у видачі ветеринарних документів. У разі прийняття законопроєкту у запропонованому вигляді, вичерпний перелік таких підстав буде встановлено саме у Законі.

  • Як буде функціонувати система фармакологічного нагляду?

По-перше, до цієї системи вперше будуть залучені представники учасників ринку ветеринарних препаратів. Про це має потурбуватися Держпродспоживслужба у взаємодії з такими операторами, а також Національною установою України з ветеринарних препаратів.

По-друге, буде створена база даних ветеринарного фармакологічного нагляду. Технічно ця база повинна буде взаємодіяти з Державним реєстром ветеринарних лікарських засобів України.

У цій базі збиратиметься інформація про всі негативні та неочікувані реакції тварин на ветеринарний лікарський засіб, а також про будь-які токсичні реакції людини на ветеринарний лікарський засіб, негативний вплив ветеринарних лікарських засобів на навколишнє природне середовище тощо.

Надалі зібрана інформація буде аналізуватися. Результати такого аналізу будуть підставою для прийняття відповідних рішень стосовно відповідного ветеринарного лікарського засобу.

  • Чи буде посилено відповідальність у сфері ветеринарної медицини?

Так, проєктом Закону пропонується деталізувати склади правопорушень, які на сьогодні передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення, а також збільшити розміри санкцій.

Зокрема, у зазначеному Кодексі пропонується визначити відповідальність для керівників суб’єктів господарювання та фізичних осіб за порушення:

  • у сфері виробництва, обігу, застосування протимікробних та інших ветеринарних лікарських засобів (препаратів);
  • щодо захисту здоров’я тварин (у тому числі щодо профілактичного карантину тварин);
  • забезпечення благополуччя тварин, у тому числі правил утримання тварин;
  • законодавства про ветеринарну медицину, здоров’я та благополуччя тварин в цілому.

Якщо раніше за такі або за аналогічні правопорушення можна було накласти штраф у розмірі 54 гривень (тобто лише три неоподатковуваних мінімуми), то за проєктом Закону таке правопорушення може обійтися вже у декілька сотень неоподатковуваних мінімумів.

Поряд із цим, запроваджується можливість застосування санкцій безпосередньо до суб’єктів господарювання, чого раніше не було.

Розмір таких санкцій є досить вагомими і він вже прив’язаний не до неоподатковуваних мінімумів, а до мінімальних заробітних плат. Таким чином запроваджувані розміри санкцій почнуть виконуватимуть свої прямі функції:

  • ефективно впливали на поведінку порушників (виховна функція);
  • будуть пропорційними (залежатимуть від ступеню тяжкості допущених порушень);
  • виконуватимуть превентивну роль (стримуюча функція).

І хоча немає єдиних розмірів санкцій на рівні Європейського Союзу, актами ЄС встановлено, що санкції мають бути такими, щоб вони були здатні виконувати зазначені вище три функції.

_______________

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux